Haarkleuring meets textielkleuring

 

De wereld van haarkleuring evolueert voortdurend en is zo fascinerend dat we telkens weer verbaasd zijn over wat we nu weer zijn te weten gekomen. Dit keer laten we Caroline Prost, Marketing Manager L’Oréal Professionnel, Yannick Massin, Keune Education Manager Vlaanderen, Natasja Keijzer, creatieve director KIS/L’ANZA Benelux en Wouter Laleman, zaakvoerder Carin Haircosmetics aan het woord.


Echos-coiffure-magazine-dossier-oloration-SCHWARZ.jpg

Heeft u cijfers aangaande het marktaandeel van haarkleuringen in de kappersmarkt?
Yannick Massin: “Bijna zeventig procent van alle behandelingen in een kapsalon vraagt om kleurkennis. Wanneer we de aankopen van salons analyseren, zien we dat vijftig procent bestaat uit kleurproducten. Hiervan wordt gemiddeld vijftien procent ingenomen door semi-permanente kleuring en zeven procent door direct paint.”

Wouter Laleman: “Carin Haircosmetics haalt twintig tot vijfentwintig procent van zijn zakencijfer uit de verkoop van haarkleuring. Deze cijfers tonen duidelijk aan dat haarkleuring het belangrijkste productengamma is in ons assortiment. Ongeveer twee van de tien verkochte tubes komen uit het ammoniakvrije Luméa gamma.”

Welke zijn volgens u de nieuwste trends inzake haarkleur?
Yannick Massin: “In het verleden waren de trends in onze branche zeer uitgesproken. Denk maar aan de jaren zestig met die typische getoupeerde en opgestoken haren; de seventies waarbij het allemaal net iets vlotter mocht en hoofdbanden en vogue waren; de eighties waarbij de wafeltang rijkelijk werd gehanteerd, ... Vandaag de dag gaan we meer kijken wat er precies bij elk individu en/of elke persoonlijkheid past. We bekijken schoonheid meer in zijn pure vorm en gaan snit en kleur kiezen in functie van de gelaatsvorm om die vervolgens op zijn best te laten uitkomen. De trend is als het ware dat er geen algemene trends meer bestaan. Alles kan en alles mag. Dit geeft de kapper de vrijheid om te experimenteren met verschillende technieken en eventueel zelfs andere technieken/variaties uit te vinden. Een nieuwe techniek die naadloos aansluit bij deze 'afwezigheid' van trends is het freehand kleuren. Deze techniek stimuleert de creativiteit van de kapper en stelt hem of haar in staat om natuurlijkere effecten bij de klant te creëren. Met andere woorden: met deze techniek kan hij de kleur nog meer afstemmen op de persoonlijkheid en wensen van de klant.”

Caroline Prost: “'La French' is een weerspiegeling van L’Oréal Professionnels visie op beauty, een visie waar een natuurlijk en verfijnd kleurresultaat op z'n Frans centraal staat. Vrouwen vandaag zijn op zoek naar dit soort natuurlijk kleurresultaat. Wie 'natuurlijk kleurresultaat' zegt, denkt meteen aan neutralisatie en kleurtechnieken waarmee je een natuurlijk en multidimensioneel kleurresultaat kan bekomen, enerzijds door het gebruikte product, anderzijds door specifieke kleurtechnieken die enkel realiseerbaar zijn door een professional in het salon. L’Oréal Professionnel lanceert als ideale product voor dit soort kleurresultaten Majirel Glow, een nieuwe generatie permanente haarkleuring waarbij geen compromis dient gemaakt te worden tussen langdurige neutralisatie en extreme luminositeit. Deze transparante, luchtige en lumineuze haarkleuring beantwoordt perfect aan het verlangen van vrouwen die op zoek zijn naar een natuurlijk resultaat en stralende, gezonde haren. Dankzij de unieke technologie van Majrel Glow gaan we niet in diepte kleuren maar eerder transparant met een luchtige kleur als resultaat. Deze technologie stelt je ook in staat om één tint toe te passen op verschillende toonhoogtes, wat dus telkens een ander kleurresultaat zal opleveren in functie van de toonhoogte van de klant zijn natuurlijke of gekleurde haar.”

Wouter Laleman: “Daarnaast zijn ook pastelkleuren niet meer weg te denken en blijven zilver- en askleuren populair.”

Natasja Keijzer: “In het streven naar steeds gezondere producten doen PPD-vrije en resorcinol-vrije kleurproducten het goed. Deze kleurproducten wekken minder allergieën op en zijn daardoor erg in trek in de kapperswereld.” 

Welke tips heeft u voor de kapper om deze trends bij zijn klanten aan de man/vrouw te brengen?
Caroline Prost: “Alles begint met een correcte kleuranalyse. L’Oréal Professionnel ontwikkelde daarvoor een professionele app, Style My Hair Pro, die de kapper zal helpen om een snelle en efficiente kleuranalyse uit te voeren. De app heeft drie functionaliteiten:

– Moodboards met betrekking tot de laatste nieuwe kleurtrends die ter inspiratie dienen voor de klant. Je kan als kapper ook je eigen moodboards creëren.

– 3D-kleursimulatie: dankzij de app en haar 3D-technologie kan je samen met jouw klant een live kleursimulatie doen en zo de dialoog openen met betrekking tot de haarkleur en de wens van de klant om eventueel eens iets nieuws te proberen.

– Een digitale kleurkaart: een up-to-datekleurkaart met digitale swatches die zal helpen bij het kiezen van de juiste tint alsook technische informatie die de kapper kan helpen bij de kleurtoepassing.”
Yannick Massin: “Kijk naar de persoon zelf en ga mee in zijn/haar verhaal. Hou je niet in om aan de slag te gaan met nieuwe uitdagende technieken zoals het freepainten en tast je grenzen af.”

Wouter Laleman: “Verkoop actief en visualiseer trends in het kapsalon. Maak daarvoor gebruik van het aangereikte POS-materiaal van jouw leverancier (displays, posters, flyers, etc) tijdschriften en kapselboeken.”

Welke zijn volgens u andere nieuwe trends inzake haarkleurproducten bijvoorbeeld inzake geuren, verpakkingen, etc?
Yannick Massin: “In de kapperssector zien we voortdurend innovaties met betrekking tot nieuwe technologieën en verpakkingen voorbijkomen. De laatste jaren zien we echter een kentering in verpakkingsstijl. De producten moeten vooral in elk salon kunnen opgaan in het geheel. Alles moet bij elkaar matchen waardoor de overdaad aan felle kleuren en excentrieke verpakkingen afneemt. Verder spelen heel wat bedrijven in op de tendens van het streven naar een betere toekomst en zien we dat ze hun ecologische voetafdruk trachten te verminderen. Denk daarbij aan gerecycleerd materiaal voor verpakkingen, oplosbare producten, andere vormen van chemicaliën, nieuwe efficiëntere technologieën, ...”

Wouter Laleman: “Wij zien een steeds toenemend gebruik van oxidantcrèmes met een lager waterstofperoxidegehalte (minder dan drie procent) om het haar beter te beschermen tijdens de kleuring. Een positieve evolutie.”

Wat is volgens u de beste innovatie onlangs op vlak van haarkleuringen?
Wouter Laleman: “Er worden voortdurend nieuwe actieve ingrediënten en moleculen ontwikkeld waardoor we de haren van de klant tijdens de kleuring beter kunnen beschermen. De Europese cosmeticawetgeving zorgt ervoor dat producenten hun haarkleuringen dagelijks opnieuw moeten heruitvinden. Kleurstoffen worden constant vervangen door nieuwere, minder milieubelastende en gezondere pigmenten. Hetzelfde geldt ook voor parfums, bewaarmiddelen, … Carin Haircosmetics voegt drie groepen van actieve ingrediënten toe aan de haarverf: actieve ingrediënten die maken dat de kleur dieper indringt in het haar voor een langere houdbaarheid van de haarkleuring. Actieve ingrediënten ter verzorging van het haar en actieve ingrediënten ter bescherming van de hoofdhuid zoals Boswellia serrata-extract. Het is ook mogelijk om haarkleuringen zonder veel actieven te gebruiken. Zo bekom je een chemisch product pur sang dat doorgaans stukken goedkoper is. Fabrikanten van deze producten zijn reeds aanwezig op de Belgische markt maar in landen als Frankrijk en Italië zijn ze nog sterker vertegenwoordigd. Deze echte prijsbrekers zijn volgens ons op langere termijn schadelijk voor het imago van het kapsalon. Kleuring is de basis, bespaar dus niet op kwaliteit!”

Yannick Massin: “Wij werken al geruimte tijd in onze kleuren met cocamide, een stof ontgonnen uit kokosnoot. Die maakt de kleur niet alleen makkelijk mengbaar maar zorgt er bovenal voor dat de kleur niet afgeeft op de hoofdhuid. Een ontwikkeling die het werk van de kapper vergemakkelijkt en waar ik zelf zeer blij mee ben. Zeker als ik denk aan vroeger toen we met alle soorten middelen de kleurresten van de hoofdhuid probeerden te verwijderen of pre-traitments aanbrachten om toch zo min mogelijk een ‘kleurband’ op de huid van de consument te krijgen.”


Zijn er nog nieuwe ingrediënten of methodes geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat haarkleuringen lang houden, zo min mogelijk irriteren of het haar niet beschadigen?
Yannick Massin: “LP300 heeft als ingrediënt al veel voor ons betekend. Het is uitgevonden in de textielindustrie, met name door Levi's. LP300 is een kleurstabilisator die de pigmenten verbindt waardoor een groter pigment ontstaat dat na het ontwikkelen moeilijker uit de haren glijdt en zo de houdbaarheid van de kleur verlengt. Daarnaast bekijken we haarkleuring meer en meer als een proces. Daar waar we vroeger niet verder gingen dan het aanbrengen van de kleur en een eventuele verzorging achteraf, is het huidige proces veel diepgaander. Alvorens de kleur aan te brengen gaat de kapper eerst een diepgaande analyse van de hoofdhuid en de haren uitvoeren. Dankzij nieuwe technologieën zien we dat ook de periode na de inwerktijd van de kleur aan belang wint. Bij het kleuren verhoogt de pH-waarde van de hoofdhuid én het haar. Om een zo goed mogelijke kleur en houdbaarheid te garanderen, moeten we deze waarden terug naar hun oorspronkelijke staat brengen om het kleurproces te beëindigen. De in-salon after-color-care-programma’s helpen hierbij en zijn een ware must! De klant kan zelf achteraf ook aan het werk met de specifieke thuisverzorging met aangepaste shampoos en verzorging.”

Natasja Keijzer: “De nagelnieuwe Lumiplex C in de nieuwe Liquids Demi Gloss van L’ANZA is een unieke mix van vitamine C en antioxidanten voor een levendige kleur en glans.”

Zelf vonden we Blond Absolu van Kérastase, de eerste Ultraviolet Care voor Bleached haar ooit, nog origineel. De eerste die de meest essentiële verzorgingsbehoeften tegemoetkomt – verzorging van de vezels en een perfecte toon – in een gamma op maat. De eerste die de op de huid geteste, herstellende effecten van hyaluronzuur nuttigt samen met de natuurlijk resistente edelweissbloem, voor de ultieme verzorging van blond haar. Ongeacht welke blondine je durft te zijn.


“De Europese cosmeticawetgeving zorgt ervoor dat producenten hun haarkleuringen dagelijks opnieuw moeten heruitvinden. Kleurstoffen worden constant vervangen door nieuwere, minder milieubelastende en gezondere pigmenten. Hetzelfde geldt ook voor parfums, bewaarmiddelen, …”

Zijn er bepaalde nabehandelingen die meer en meer aan belang winnen?
Natasja Keijzer: “Wij merken een toenemende vraag naar keratinebehandelingen.”

Yannick Massin: “Dankzij de nieuwe technologieën kunnen we zien of en waar het haar een tekort heeft aan ofwel proteïne of keratine. Hierdoor kunnen we het haar beter en dieper gaan herstellen. Bij een tekort aan proteïne gaan we het haar meer hydrateren. Bij een tekort aan keratine kunnen we de verzorging aanpassen door het haar te gaan verrijken met keratine ontgonnen uit dierlijke of plantaardige bron.”

Wouter Laleman: “Na elke haarkleuring is het van uitermate belang de haarschubben weer te sluiten. Dit doe je door een zure shampoo en conditioner te gebruiken. Gebruik geen ultraverzorgende shampoo of conditioner meteen na de kleuring! Sluit je de haarschubben niet en was je direct met een verzorgende shampoo dan kruipen de verzorgende moleculen in de openingen aan het haaroppervlak en duwen zo de kleurstoffen weg uit het haar waardoor de houdbaarheid van de haarkleur vermindert en de kleur sneller vervaagt. Vanaf de volgende wasbeurt (de volgende dag of later) gebruik je wel een verzorgende shampoo en conditioner.”

Heeft u enkele tips om de eindconsument te ontraden om zelf aan de slag te gaan met doe-het-zelf kits?
Yannick Massin: “De kapper stemt zijn professionele producten af op de klant en houdt daarbij rekening met de haarstructuur en de voorafgaande chemische behandelingen. Zo kunnen we het haar op de meest gezonde en veilige manier kleuren. DIY-kits doen dit helemaal niet. Vaak zijn deze zo ontwikkeld dat ze zo sterk zijn en heel veel chemicaliën bevatten die het haar én de hoofdhuid zodanig beschadigen dat zelfs de professional hier achteraf niets meer aan kan doen.”

Natasja Keijzer: “Wie zelf aan de slag gaat, moet beseffen dat hij met niet-professionele producten werkt zonder hoogwaardige ingrediënten. Niet alleen is de kans op mislukken zeer groot, ook haarbreuk en allergieën komen achteraf veel voor.”

Wouter Laleman: “In het kappersvak draait het allemaal om vakmanschap. Een fiere kapper zorgt ervoor dat de haarkleuring niet of bijna niet in contact komt met de hoofdhuid. Thuis is het veel moeilijker om de haarverf aan te brengen op het haar waardoor de kleuring meer en langer in contact komt met de huid en dat is voor niemand wenselijk. Het kan immers aanleiding geven tot allergische reacties met alle gevolgen van dien. Bij de kapper wordt de haarverf gelijkmatiger uitgesmeerd. Bij reeds gekleurd haar, is ook de manier van werken van belang. Eerst pakt de kapper de uitgroei aan. Daarna kleurt hij de rest bij. Bij thuisgebruik is dit zeer moeilijk. Het is voor veel kappers dagelijkse kost om deze ‘thuis” experimenten te corrigeren. Dat is dan ook het enige positieve aan dit verhaal. Werkzekerheid na de thuiskleuring.”

Echos-coiffure-magazine-dossier-coloration-Kevin-Murphy.jpg

Wat is het belang van thuisproducten in het haarkleurverhaal?
Wouter Laleman: “Thuisproducten zijn van primordiaal belang. In aangepaste shampoos en conditioners zitten namelijk ingrediënten die ertoe bijdragen dat de kleur van de haarverf op het haar langer behouden blijft, denk daarbij aan UV-filters, druivenpitolie en specifieke ingrediënten die zorgen voor kleurbescherming.”

Yannick Massin: “Het is belangrijk dat de kapper de eindconsument er op wijst dat hij met aangepaste shampoos en een dito verzorging langer van zijn kleurresultaat zal kunnen genieten. De verzorging van het haar beïnvloedt immers de houdbaarheid en de glans van de kleur. Hierdoor is het ook heel belangrijk om deze verzorging thuis professioneel aan aan te pakken. Het is ook altijd aan te raden om een leave-in verzorging te gebruiken om de pH-waarde van het haar terug op zijn oorspronkelijke waarde te brengen.”

Heeft u zelf nog iets toe te voegen, een bemerking, anekdote, ... rond kleuringen bij kappers?
Wouter Laleman: “Dankzij de opkomst van pastelkleuren kan de kapper veel meer fantasietjes met haarverf creëren. Hij kan bijvoorbeeld verschillende kleurschakeringen op eenzelfde model aanbrenen en toch een klassevol resultaat bekomen.”

Natasja Keijzer: “Onze anekdote is een verhaal uit de groothandel. Niet zo lang geleden bezocht een ouder echtpaar onze groothandel. Bij het binnenkomen zag ons personeel meteen de oranje haarkleur van de ruim 70-jarige meneer. Een typisch voorbeeld van thuis kapstertje spelen, zo bleek. Mevrouw vond haar man vroeger woest aantrekkelijk met zijn bruine lokken en besloot daarom zijn inmiddels grijze haren met een pakje van de drogist bruin te verven. Het grijze haar van meneer werd niet de wenskleur van mevrouw. Daarna is ze aan de slag gegaan met wat blondeerpoeder. U begrijpt het al als professional … het werd direct een imitatie van Bassie de clown. Toen besloten ze toch maar even om langs een professional te gaan. Maar helaas, er zat voor meneer niets anders op dan het haar of eraf te scheren of zo donker als een echte Don Juan te verven.”

Echos-coiffure-magazine-dossier-coloration-SCHWARZ.jpg

Foto’s: Schwarzkopf Professional © D.R.; Wella Professional © D.R.; L’Oréal Professionnel © D.R.; Kevin Murphy © D.R.; Schwarzkopf Professional © D.R.

Anja Van Der Borght


 
DossierEléonore Cucca