Tiffany Duccini, de wereld is een dorp

 
echos-coiffure-magazine-interview-Tiffany-Duccini.jpg

We maken voor het eerst kennis met Tiffany Duccini, Marketing Manager - Revlon Professional BeNeLux, nieuwkomer in de kapperswereld. De gelegenheid voor een verfrissend én verhelderend gesprek met een Europese wereldburger met Zwitserse roots.


In zekere zin verzamelt Tiffany alle goede eigenschappen van elk land en elke opleiding die ze heeft bezocht en doorlopen. Met haar Zwitserse roots is ze zeer nauwkeurig en mede dankzij haar Nederlands Italiaanse ouders weet ze esthetiek op een heel ‘mooie’ manier met een zekere zuinigheid te verenigen.

Vrij jong trekt ze naar het Zuiden en is ze actief in de recycling industrie, schaaft haar talen bij en rondt haar master in marketing af in Sidney.

Hoe bent u in de kapperswereld terecht gekomen? U bent actief geweest in de telecom sector en meer bepaald internationale business.

Tiffany Duccini “Inderdaad, waarna ik nog zo’n 5 jaar naar de ‘nieuwe landen’ trok om vervolgens helemaal op te gaan in de koffie met Douwe Egberts. Daar was ik verantwoordelijk voor professionele producten en branding concepten, voor de horeca dus. Ik stond aan de wieg van de nieuwste story telling, wat voor een merk als Douwe Egberts - opgericht in 1753 in Friesland - een nieuwe start betekende. Als men al zo lang in de markt actief is, moet men hard zijn best doen om relevant te blijven, om zich te onderscheiden, een manier vinden om een nieuw concept neer te zetten. Dat heb ik ontwikkeld. Zonder je roots te loochenen een nieuw verhaal vertellen. Dit geldt enigszins ook voor Revlon vandaag - met een rijke historie - maar zich moet blijven vernieuwen om relevant te zijn.“

Zo bent u bij Revlon terecht gekomen?

T.D. “Toevallig of niet? Alles heeft een reden. Ik ben altijd al op zoek geweest naar merken die inspireren, daar haal ik mijn energie uit. Zo was de koffie een zeer inspirerende bron. En ook een product dat de zintuigen, emoties en dus passies aanspreekt net als cosmetica. In september 2018 maakte ik kennis met de kapperswereld en was meteen gefascineerd! Ik heb al een en ander meegemaakt, maar nergens zoveel passie ervaren.

Het nieuwe Revlon credo Create Boldly, live Boldly sprak me meteen aan.”

Revlon was weliswaar een vaste waarde, opgericht in New York tijdens the Great Depression, innoverende nagellak en pigmenten die zowel in lipstick als make-up furore maakte en in Europa gekend dankzij Iman, Milla Jojovich, Audrey Hepburn en Cindy Crawford en meer recent Halle Berry maar veel te weinig voor zijn haarproducten én kleuringen.

T.D.”In de V.S. en in Frankrijk staan we aan de top, maar in België, Nederland en Luxemburg zeker niet. Ik vind het een hele uitdaging om vanaf deze plaats weer te beginnen en te bewijzen dat we de kappers ongelooflijke professionele producten aanbieden. Producten waar hij/zij bij de klant het verschil mee kan maken. Het is bijvoorbeeld veel te weinig bekend dat er in de haarkleuring hyaluronzuur zit, een buitengewoon verzorgend bestanddeel uit de cosmetica bestemd voor de huid. Het verricht wonderen voor het haar. Daarnaast zijn er ook de bijbehorende handschoenen die je kan aantrekken tijdens het kleuren van het haar, daarin zit hyaluronzuur in verwerkt en dat voel je na een eerste kleurbeurt meteen."

Echos-coiffure-magazine-interview-Tiffany-Duccini-revlon.jpg
Echos-coiffure-magazine-interview-Tiffany-Duccini-American-Crew.jpg

Hoe brengt u dat tot bij de kapper?

T.D. “Alles is uiteraard een kwestie van beleving en ‘experience’ is lastig, want dat kost tijd en in vele gevallen willen mensen geen tijd nemen hiervoor. En ik begrijp dat als het over kleine salons gaat of eenmanszaken. En toch hebben we slechts 30 seconden nodig om het te bewijzen. Daarnaast is het in deze branche, waar alles draait rond passie, emotie en loyauteit, moeilijk om de mensen tot verandering aan te zetten. Want uiteraard moeten de producten kwaliteit bieden maar het gaat evenzeer over de relatie, het netwerk, de human factor en affiniteiten.. en ook dat neemt tijd.”

Zijn er concrete plannen voor de nabije toekomst, of een vijfjarenplan?

T.D. “Mijn eerste zorg is Revlon hier weer op de kaart zetten. Het moet weer deel uitmaken van het professionele kapperslandschap. Ik wil duidelijk maken waar we voor staan. Revlon brengt elke vrouw een ware beleving. Kappers en consumenten die met onze producten werken zijn uiterst enthusiast en zien en voelen de voordelen. Wij willen blijven inspireren en onze service verder uitbreiden. Hier zal u nog veel meer van horen en zien.

En wat met de kleine broer, American Crew?

T.D. “De All Star Challenge blijft een belangrijke evenement, dat centraal staat voor het American Crew verhaal. Het is fijn om daar een heel jaar naartoe te werken, is ook zeer motiverend. In de V.S. is American Crew een absolute nummer één die zich verder blijft ontwikkelen in de huidverzorging van de man met Acumen. Dit rollen wij nu ook uit in Europa en dat blijkt een hele mooie zet te zijn. Als we de laatste jaren al bleven inzetten op product innovatie, dan keren we vanaf nu terug naar de barbier zelf. The human factor is van het grootste belang om samen met hem alle tools in handen te krijgen zodat hij zijn Barber roots nog beter kan benutten.”

Foto’s: © Revlon Professional; © American Crew

Anya Loonen



 
MarieCh